tips och inspiration

Vi på Braingineers drivs av hälsa och en sund, balanserad livsstil. I vår blogg som handlar om kognition, kognitiv hälsa och våra kognitiva funktioner, delar vi med oss av kunskap, personliga erfarenheter, rön samt tips och tricks för hur du med enkla medel kan få en sundare vardag.

girl_holding_eggs_that_is_rich_in_choline_kolin
Kognitiv hälsa
Sasha Radosavljevic

Därför är kolin så viktigt för vår hälsa

Kolin är ett vattenlösligt näringsämne i b-vitaminfamiljen. Rött kött, äggula, jästextraxt, vetegroddar, baljväxter och inälvsmat är utmärkta kolinkällor i vår kost. Det är i egentlig mening inget vitamin då kroppen i viss mån kan producera det självt. Vi producerar dock inte tillräckliga mängder så vi har ett behov av dietärt kolin. I USA är ämnet klassat som essentiellt och uppskattar att 90% av befolkningen får i sig för lite. Kolin förekommer vanligen i våra livsmedel men får vi trots det i oss optimala mängder?

I denna artikeln reder vi ut hur viktigt kolin är för vår hälsa och varför vi bör tänka på att inkludera det i vår kost mer medvetet.

Läs hela artikeln
kosttillskott_för_hjärnans_hälsa
Kognitiv hälsa
Sasha Radosavljevic

Därför blir kosttillskott för hjärnans hälsa allt viktigare

Evolutionsstudier visar ett tydligt samband mellan utvecklingen av våra kognitiva funktioner, hjärnans storlek och ett ökat energibehov i hjärnan. Detta ställer helt nya krav på oss som individer. Helt plötsligt är vi konstant uppkopplade med antingen mobilen eller datorn. Trots att vi är mer fria än någonsin, har vi mindre mental frihet.

Läs hela artikeln